چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

خوردنی‌هایی برای حفظ سلامت و تناسب اندام در زمستان

خوردن پرتقال مرکبات میوه تغذیه زمستانی

سلامت آنلاین- این خوراکی‌ها نه فقط به شما کمک می‌کنند تا کمتر هوس اسنک‌های چرب و شیرین به سرتان بزند، بلکه کالری سوزیتان را نیز بالا می‌برند و رژیم زمستانه شما را متنوع‌تر و جذاب‌تر می‌کنند.

لیمو

لیمو باعث افزایش متابولیسم پایه می‌شود و بر اساس تحقیقاتی که توسط پژوهشگران دانشگاه بریجپورت آمریکا انجام شده است، استفاده از لیمو به دلیل داشتن ترکیبی به نام دی لیمونن، عملکرد کبد را برای از بین بردن توکسین‌هایی که متابولیسم را کند می‌کنند، تا ۳۰ درصد بالا می‌برد.

نارنگی

مخلوط نارنگی و گریپ‌فروت تنها ۶۰ کالری انرژی داشته و ۳ گرم فیبر دارد که ضد چاقی شکم است. علاوه‌ بر این نارنگی سرشار از ویتامین C، فولات و پتاسیم نیز است که باعث می‌شود انرژی کافی برای ورزش کردن در زمستان داشته باشید.

پرتقال خونی

محققان ایتالیایی می‌گویند ماده‌ای آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین در پرتقال وجود دارد که باعث می‌شود رنگ‌اش تا این اندازه زیبا شود. این ماده نه تنها نوعی رنگ دانه گیاهی محسوب می‌شود بلکه باعث کاهش وزن هم می‌شود. بر اساس این مطالعه کسانی که هر روز مقدار مشخصی آب پرتقال تو سرخ می‌خورند، در طی سه ماه ۱۳ درصد بیشتر وزن کم می‌کنند. البته این تاثیر تنها محدود به آب پرتقال نیست چون خوردن خود پرتقال هم به دلیل داشتن فیبر زیاد به کاهش وزن کمک می‌کند.

پوملو

پوملو یا گریپ فروت چینی نیز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام فلاوونوئید است که مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود و همچنین غنی از پتاسیم و فولیک اسید نیز هست و در رفع احتباس آب و مایعات موثر است.

دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان یک میان وعده بی‌نظیر برای فصل زمستان است که خوردن یک مشت آن به راحتی اشت‌ها را مهار و ویتامین A و منیزیم و سلنیم کافی برای بدن فراهم می‌کند.

عسل

در فصل زمستان بیشتر هوس نوشیدنی‌ها و میان وعده‌های شیرین را دارید؟ عسل به راحتی می‌تواند در برنامه غذایی شما جایگزین شکر و قند سفید شده و این مسئولیت را بر عهده بگیرد. عسل مانع خستگی می‌شود، باعث افزایش سطح انرژی شده و با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی‌ای که دارد عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می‌بخشد.

تخم‌مرغ

اگر دنبال کاهش وزن با کیفیت هستید، تخم مرغ و به ویژه سفیده آن را جدی بگیرید. تخم‌مرغ یکی از بهترین پروتئین‌ها در طبیعت است که سلینوم، ید، تریپتوفان و ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و با تعدیل کردن سطح مواد مغذی در بدن به حفظ قند خون در مقادیر نرمال کمک کرده و احساس سیری را نیز طولانی‌تر می‌کند.

کدوحلوایی

نام کدوحلوایی با پاییز و زمستان عجین شده است و خاصیت‌هایش بی‌شمار است. کدو سرشار از ویتامین ث است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به جذب آهن کمک می‌کند. همچنین منبع خوب ویتامین A و فولات نیز محسوب می‌شود که به همین دلیل به رشد و نمو جنین کمک می‌کند و در شکل‌گیری لوله‌های عصبی جنین و ترمیم سلولی آن بسیار موثر است. شما می‌توانید کدو حلوایی را بپزید یا آن را در سوپ ریخته و رنگ و بوی سفره‌های زمستانیتان را عوض کنید.

شیر نارگیل

اگر در همین مدتی که از فصل زمستان گذشته، چندصد گرم به وزنتان اضافه شده شاید وقت‌اش رسیده که کمی شیر نارگیل وارد برنامه غذایی روزانه‌تان کنید. محققان می‌گویند شیر نارگیل به دلیل داشتن اسیدهای چرب MCFA متابولیسم یا سوخت و ساز پایه بدن را افزایش داده و باعث تسریع روند کاهش وزن می‌شوند.

شاهی

برای غنی‌تر کردن برنامه غذاییتان در این روز‌ها می‌توانید یک تا دو لیوان شاهی به ناهار یا شامتان اضافه کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.