چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳

اثر برخی گیاهان مدیترانه در درمان آلزایمر و پارکینسون

گیاه کاکتوس خاردار

سلامت آنلاین- محققان گفته‌اند در راه مبارزه علیه آثار ناتوان‌کننده بیماری پارکینسون و آلزایمر ممکن است استفاده از هر دو گیاهان خشکی و دریایی حوزه مدیترانه مفید باشد.

محققان در دانشگاه مالت کشف کرده‌اند که عصاره نوعی کاکتوس خاردار و همچنین جلبک دریایی قهوه‌ای که با عنوان «دم طاووس» شناخته می‌شود و هر دو در مناطق مدیترانه‌ای رشد می‌کنند، احتمالا به در هم شکستن روندی کلیدی در هر دو بیماری پارکینسون و آلزایمر کمک می‌کند.
به گزارش سلامت آنلاین به نقل از گیزمگ، در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که پروتئینی مهم موسوم به «پلاگ بتا آمیلوئید» با قطع سیستم عصبی مغز در بیماری آلزایمر نقش دارد؛ بنابراین، پیدا کردن راهی که بتواند تجمع این پروتئین را در همان مراحل اول مهار کند، ایده‌ای خوب برای مبارزه با این بیماری در ذهن دانشمندان تصور می‌شد.
پژوهشگران بر اساس همین ایده، عصاره‌ای از کاکتوس خاردار گلابی‌شکل را با دوز مشخصی روی مگس‌های میوه‌ای مورد آزمایش قرار دادند که با دستکاری ژنتیک به آلزایمر مبتلا شده بودند. آنها دریافتند که عصاره مذکور می‌تواند به طور چشمگیری در بهبود سلامتی آنها و کاهش بسیار زیاد علائم آلزایمر موثر واقع شود. با این حال، شگفتی دانشمندان هنگامی بود که عصاره جلبک دریایی را روی این مگس‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند که به طول عمر مگس‌ها دو روز اضافه شده است. استفاده از عصاره کاکتوس خاردار حتی این زمان را به ۴ روز رساند.
یک روز در زندگی مگس‌های میوه معادل یک سال عمر انسان است. به همین دلیل محققان گفته‌اند نتایج به دست آمده واقعاً چشمگیر و هیجان‌آمیز محسوب می‌شوند.
بر اساس یافته‌های این تحقیق که جزئیات آن در مجله Neuroscience Letters منتشر شده، بررسی بیشتر نشان داده تجمع توده‌ای از پروتئین مذکور در مغز مگس‌ها با استفاده از این مواد طبیعی بسیار محدود شده بود. این پروتئین نقش مهمی در بروز بیماری پارکینسون و آسیب رساندن به سیستم عصبی نیز ایفا می‌کند و بر همین اساس محققان اعلام کرده‌اند که هر دوی این گیاهان به درمان هر دو بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک شایان توجهی می‌کنند.
محققان دانشگاه مالت البته تاکید کرده‌اند که هنوز باید آزمایش‌های دیگری بویژه به صورت بالینی در این زمینه صورت بگیرد. (سلامت آنلاین/ ترجمه: زری حسین‌زاده)

نظرات

• کاکتوس ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - ۰۱:۳۱
    0 0
    عصاره کاکتوس واسه درمان آلزایمر! چه جالب ;)