جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

ارتباط رنگ پوست با ریزش مو و ابتلا به انواع بیماری‌ها

ریزش مو کچلی موضعی

سلامت آنلاین- تحقیقی در داده‌های جدید ژنتیک میان ۲۰ هزار مرد به محققان نشان داده مردان کوتاه‌قد با رنگ پوست روشن بیشتر از دیگران در معرض خطر ریزش زودرس مو قرار دارند.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از سیاست‌دیلی، یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که ریزش زودرس موها با طیف وسیعی از بیماری‌ها و ویژگی‌های فیزیکی متعدد همچون انواع سرطان، بلوغ زودرس و کوتاهی قد مرتبط است.
«استفانی هیلمن-هیمباخ» نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص ژنتیک انسانی در دانشگاه بن آلمان با اشاره به شناسایی ۶۳ تغییر در ژنوم انسانی که خطر ریزش و از دست دادن مو را افزایش می‌دهد گفت: «برخی از این تغییرات با بیماری‌ها و مشخصات دیگری چون کاهش قد بدن، بلوغ زودهنگام و حتی سرطان‌های مختلف در ارتباطند و علاوه بر اینها، یافته‌ها نشان داد که سلول‌های چربی و ایمنی پوست سر در ریزش همراه با سلول‌های فولیکول مو دخیلند».
بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق که در نشریه Nature Communications منتشر شده، ارتباطی بین رنگ روشن پوست با تراکم استخوانی زیاد هم مشاهده شده که نشان می‌دهد مردان دچار ریزش مو بهتر می‌توانند از نور خورشید برای سنتز ویتامین D بهره ببرند.
یافته‌های ژنتیک همچنین ارتباطی میان ریزش مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی را تایید کرده است. (سلامت آنلاین/ ترجمه: زری حسین‌زاده)