دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:

هیچ خودروی زیر ۵۰‌ میلیون تومان داخلی امنیت ندارد

آزمایش ایمنی تست تصادف خودرو

سلامت آنلاین- چکیده گزارشی که بتازگی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده حاکی از آن است که هیچ‌کدام از خودروهای زیر ٥٠‌میلیون تومان ایمن نیستند. در ادامه مطلب، جزئیاتی بیشتر درباره تست تصادف و ایمنی خودروهای پراید، پژو ۲۰۶، سمند، تیبا، تندر ۹۰، پژو پارس و ام‌وی‌ام ۱۱۰ را بخوانید.




به گزارش سلامت آنلاین، مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ایران هیچ موسسه اختصاصی برای رتبه‌بندی و امتیازدهی به وضع ایمنی خودروها وجود ندارد اما در مجموع خودروهای ارزان بازار ایران امنیت کافی ندارند. در ادامه نتایج تست تصادف شماری از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران را می‌بینید:

پراید
در نتایج تست موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، درِ خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می‌شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. در تست تصادف، خودرو پراید به سختی امتیاز دو ستاره از پنج ستاره را به خود اختصاص می‌دهد.

پژو ٢٠٦
خودرو پژو ٢٠٦ از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره موسسه Euro NCAP را گرفته است. ازجمله ویژگی‌های ایمنی پژو ٢٠٦ این است که هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابه‌جایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین (پایین) جابه‌جا می‌شود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمی‌کند.

سمند
تست تصادف خودرو داخلی سمند به دلیل بومی بودن آن، توسط موسسات اروپایی انجام نگرفته است. با توجه به این‌که پلتفرم این خودرو شبیه پژو ٤٠٥ است، احتمالا در صورتی که مورد تست موسسه Euro NCAP قرار گیرد، به سختی حایز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر این که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، هنگام تصادف عقب، خودرو بلند نمی‌شود. سالم ماندن ستون‌ها و خرد شدن شیشه‌های جلو، موجب شده سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.

تیبا
تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است. فیلم تست تصادف این خودرو نشان می‌دهد که درِ خودرو هنگام تست باز می‌شود و ستون‌های سقف هم تاب برمی‌دارد که نشان می‌دهد وضع ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی را به دست آورد و درواقع سطح ایمنی این خودرو مناسب نیست.

تندر٩٠
سطح ایمنی تندر٩٠ در سطح مناسبی قرار دارد و توانسته است سه ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. قطعات داخلی تندر ٩٠ طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنین از آن‌جایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به‌دور از کمک‌فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک‌فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود می‌کند. ساختار لانه‌زنبوری داشبورد که از پلی پرولی جاذب نیرو ساخته شده بر اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش می‌دهد.

پژو پارس
یکی از مهمترین نقص‌هایی که خودرو پژو پارس دارد و می‌تواند راننده را مورد خطر جانی نیز قرار دهد، این است که در تصادف، میل فرمان و پدال‌ها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمت‌های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمت‌های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و می‌تواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هلدینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با توجه به پلتفرم مشابه با خودرو ٤٠٥ احتمالا به سختی می‌تواند حایز سه ستاره شود.

ام وی ام ١١٠
در تست Latin NCAP خودرو MVM١١٠ نتوانسته هیچ ستاره‌ای را دریافت کند. در تست صورت گرفته مشخص شده علاوه بر این‌که سقف آن خم می‌شود، درهای آن باز شده و احتمال این‌که سرنشین‌ها به بیرون خودرو پرتاب شوند را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، قطعات داخل جلوی خودرو، صدمه شدیدی به سرنشین‌ها خواهد زد؛ به‌طوری که آسیب وارد شده به آدمک تست راننده در ناحیه سر، گردن و بالاتنه در حد قرمز است که نمی‌تواند وضع خوبی باشد.
این گزارش در ادامه اعلام می‌کند که با عنایت به فضای غیررقابتی بازار خودرو در ایران و عدم الزام خودروسازها در رعایت و اعلام سطح ایمنی، به نظر می‌رسد نهاد حاکمیت و متولی امر تولید باید بر رعایت این موارد ایمنی و اجباری کردن آنها با توجه به تبعات آثار اجتماعی - اقتصادی میزان تلفات انسانی تصادفات خودرو نظارت و تأکید کند. همچنین لازم است خودروهای مشمول قراردادهای جدید خودرویی که قرار است در کشور تولید شوند نیز براساس سطوح ایمنی این مدل خودروها در اروپا مورد تست ایمنی قرار گیرند. (شهروند)