دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

کارشناس شهری: «پلاسکو» نشانه ناکارآمدی در مدیریت بحران بود

میراث «قالیباف»: برنامه‌گریزی و بدنه‌ای فربه و ناکارآمد

تعمیر تابلوی شهرداری تهران

سلامت آنلاین- یک کارشناس شهری با توضیح چشم‌اندازهای پیش روی مدیریت جدید شهری، با قرار دادن قالیباف در شمار «مدیران برنامه‌گریز»، درباره میراث ۱۲ ساله او در شهرداری تهران گفت: بدنه شهرداری تهران در این دوران فربه و متورم شده است و حادثه پلاسکو یکی از نشانه‌های ناکارآمدی این تشکیلات در مدیریت بحران محسوب می‌شود.




به گزارش سلامت آنلاین، علی نوذرپور ضمن تاکید بر اهمیت ارزیابی واقع بینانه از اداره شهر تهران و وضعیت آن، گفت: مدیر آینده تهران باید دید مناسبی در خصوص ساختاری که قرار است در اختیار بگیرد، داشته باشد، چرا که بدنه شهرداری با تورم تشکیلاتی و نیروی انسانی مواجه است به‌گونه‌ای که حجم نیروی انسانی در شهرداری تهران باید بر اساس چارت مصوب، ۱۵ هزار نفر باشد اما در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که با انواع و اقسام قراردادهای مختلف در بدنه فربه شهرداری فعال هستند.
این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه انتظار می‌رود در مدیریت شهری بعدی مدیران و معاونین شایسته مرتبط با وظایف و ماموریت شایسته مرتبط با وظایف و ماموریت‌ها به خدمت گرفته شود، گفت: نباید انتخاب نیروها و مدیران بر اساس جو، رفاقت و سابقه دوستی باشد، بلکه باید افراد متخصص پای در میدان گذاشته و بر اساس سوابق و تجربیات افراد از آنها استفاده شود، نه اینکه مانند شهرداری فعلی باشد که در جابجایی معاونان منطقی وجود نداشت مثلا معاون حمل و نقل قالیباف پس از سال‌ها به حوزه منابع انسانی رفت و معاون خدمات شهری، عهده دار فرهنگ شهر شد! چنین روشی ناشی از این فرهنگ است که برخی فکر می‌کنند در همه حوزه‌ها صاحب نظر و تجربه هستند.
معاون سابق سازمان شهرداریها همچنین گفت: در ساختار مدیریت فعلی با بدنه متورم روبرو هستیم که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.
نوذرپور اظهار کرد: علیرغم اینکه برنامه پنج ساله اول و دوم برای شهر تهران مصوب شده بود اما عملکرد شهرداری تهران منطبق با این برنامه‌ها نبود و عموما برنامه‌ها در حد نوشتن و قرار گرفتن آنها در کشوی میز  باقی می‌ماند و آنچه که انجام می‌شد لزوما براساس برنامه و شاخص‌ها نبود.
وی قالیباف را از جمله «مدیران برنامه‌گریز» خواند و در این باره به نحوه هزینه کرد اعتبارات مصوب شهرداری اشاره کرد و گفت: در مورد بودجه‌های تصویب شده تعهدی وجود نداشت و متناسب با میل و سلیقه، اعتبارات جابجا شده و تخصیص‌ها صورت می گرفت که در این  باره می‌توان به موضوع عدم تخصیص بودجه آتش نشانان اشاره کرد.


معاون سابق سازمان شهرداریهای وزارت کشور در مثال دیگری به طرح تفصیلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: طرح تفصیلی شهر تهران در سال ۹۱ ابلاغ شد و می‌بینیم که شهرداری کمتر به طرح مذکور متعهد بوده و شاهد فروش تراکم، ساخت و سازهای متفرقه و خارج از پروانه بودیم. به ویژه در مناطق گرانقیمت تهران شاهد اهمال شهرداری در جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز، تخریب باغات و ساخت و ساز وسیع به ویژه در مناطق یک تا سه بودیم و شاهد ساختمان‌هایی هستیم که هزاران متر تخلف دارند و آراء صادره ماده ۱۰۰ هم اجرا نمی‌شود و حتی در پس آن معاملاتی برای حل و فصل موضوع انجام می‌شود که بر همین اساس موجب شده از نظام شهرسازی نامتوازن، نامرتب و نازیبا که از نظر سیما و منظر شهری نیز به هم ریخته است مواجه شویم.
وی با اشاره به عدم توجه مدیریت شهری به مردم، گفت: به همین دلیل است که شاهد برخوردهای نامناسب برخی پرسنل شهرداری با مردم هستیم. در حالی که شهرداری از جمله نهادهایی است که باید در راستای جلب مشارکت مردم اعتمادسازی کند اما می‌بینیم که درصد نارضایتی از این مجموعه کم نیست.
نوذرپور در ادامه با اشاره به چالش‌های حمل و نقلی مدیریت بعدی با بیان اینکه در موضوع حمل و نقل و ترافیک حتما باید ارزیابی درستی نسبت به شاخص‌های برنامه پنج ساله توسعه و برنامه دوم شهرداری انجام شود، گفت: متاسفانه در سه حوزه اتوبوس، مترو و تاکسی شاهد عقب ماندگی هستیم به طوریکه متروی تهران بر اساس برنامه باید ۳۰ درصد رشد می‌کرد اما حالا رشدش کمتر از ۱۵ درصد است و در حوزه اتوبوس نیز با فرسودگی ناوگان مواجه هستیم به گونه‌ای که از ۶۵۰۰ اتوبوسی که در شهر تهران است ۷۵ درصد آن تا پایان امسال به سن فرسودگی می‌رسد، یعنی اینکه تا پایان سال تقریبا با ناوگانی فرسوده مواجه هستیم.
وی افزود:  اقدامات در حوزه بهبود ترافیک در تهران موثر نبوده، به گونه‌ای که با ترافیک‌های چند کیلومتری مواجه‌ایم که علاوه بر اتلاف وقت مردم سبب آلودگی هوا نیز می‌شود. بر اساس آمارهای ارائه شده حدود ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران هم ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است وباید فکری عاجل درباره ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران کرد وگرنه در آینده‌ای نزدیک این ناوگان آلوده موجبات خطرات بعدی را فراهم می‌کند.


او وقوع حادثه پلاسکو را نشانه ناکارآمدی شهرداری در مدیریت بحران و ضعف مدیریت صحنه حادثه دانست و ادامه داد: نبود ماشین آلات پیشرفته و نردبان‌های بلند در حادثه پلاسکو نشان داد که شهرداری سرمایه گذاری لازم را در زمینه مدیریت حادثه نداشته و این در حالی است که پلاسکوهای دیگری در تهران وجود دارند و مدیریت بعدی باید در خصوص آنها چاره اندیشی کند.
نوذرپور همچنین گفت: شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌هایی وارد شده که قانونا ربطی به آن ندارد. صرف میلیاردها تومان هزینه بدون هماهنگی با دستگاه‌های متولی و بدون هدف مشخص از جمله رویکردهای شهرداری در برنامه‌های فرهنگی بوده است.
وی در پایان با بیان اینکه در شهر تهران مجموعه‌ای از اتفاقات متعدد حل نشده وجود دارد که شهردار جدید و تیم مدیریتی‌اش باید برای آن چاره اندیشی کند، اظهار کرد: ساماندهی مشاغل، مدیریت سنتی در برخی معاونت‌ها و... از جمله این موضوعات است که باید به آن توجه شود. (ایسنا)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.