دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

دلیل اصلی مرگ در حوادث رانندگی: ضربه به سر

خط کشی دور جسد جنازه قتل خودکشی محل جرم حادثه حوادث سقوط آسفالت خیابان

سلامت آنلاین- مدیر کل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی با بیان توصیه‌هایی برای کاهش صدمات حین بروز حوادث رانندگی گفت: ضربه به سر عامل اصلی مرگ در این حوادث است که ۴۹/۹ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با صوانح رانندگی را شامل می‌شود.



به گزارش سلامت آنلاین، عباس مینوی با اشاره به این‌که درسال گذشته (۱۳۹۵) ۱۵ هزار و ۹۳۲ تن در حوادث رانندگی کشته شده اند، خاطر نشان کرد: بعد از ضربه به سر،عوامل دیگر کشته شدن در حوادث رانندگی ۲۵/۵ درصد شکستگی‌های متعدد، ۸/۷ درصد به دلیل خونریزی و ۹/۹ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۰/۹ درصد سوختگی، ۲دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴/۵ درصد سایر موارد در سال ۹۵ بوده است.
مینوی گفت: در سال ۹۵ هنگام وقوع تصادف ۴۱/۹ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۱/۶ درصد عابر پیاده و ۳۵/۳ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
وی ادامه داد: از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۵ (۱۵ هزار و ۹۳۲ تن)، ۲۱/۶ درصد یعنی ۳ هزار و ۴۴۰ تن عابر پیاده و ۲۴/۱ درصد یعنی ۳ هزار و ۸۴۱ تن موتورسیکلت سوار بودند.
این مسئول در سازمان پزشکی قانونی گفت: یشترین ناحیه ای که موتورسوار آسیب می بینند ناحیه سر است که خسارت جانی جدی یا حتی مرگ را به دنبال دارد. به همین سبب استفاده از کلاه ایمنی هم برای موتور سوار و هم فردی که ترک او سوار می شود اهمیت دارد زیرا از ضرباتی که منجر به خونریزی مغزی می شود جلو گیری می کند .
مدیر کل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت :برخی از موتورسوار ها و یا حتی خودرو ها رعایت ظرفیت سرنشین را نمی کنند که این امر برای موتور سوار ها علاوه بر اینکه جلوی کنترل وسیله نقلیه رامی گیرد در برخورد با موانع و حوادث احتمالی قدرت واکنش را هم پایین می آورد و موجب افزایش خسارت ها می شود.
وی گفت :رعایت نکردن سرعت مجاز از سوی رانندگان خودرو نیز همیشه به عنوان یک عامل مهم تصادفات مطرح است و هرچه سرعت بیشتر باشد،احتمال وقوع تصادفات هم بیشتر و شدت صدمات ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابر این رعایت سرعت مجاز همیشه از سوی کارشناسان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
مینوی ادامه داد: یکی از مواردی که رعایت آن از بخش عمده ای از خسارت های جانی حوادث رانندگی می کاهد، بستن کمربند ایمنی است و موجب می شود که هنگام تصادف سرنشین خودرو به جلو و یا خارج از خودرو پرتاب نشود. (ایرنا)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.