سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

گفتگوی سلامت آنلاین با یک متخصص ارتوپدی به مناسبت روز جهانی کمر درد

۴۰ درصد ایرانی‌ها از «کمر درد» رنج می‌برند

کمردرد

سلامت آنلاین- یک متخصص ارتوپدی گفت: اغلب ایرانی ها از نحوه درست نشستن، خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین آگاهی ندارند و همین مساله باعث شده تا آمار مبتلایان به کمردرد به ۴۰ درصد برسد و اگر آمار مبتلایان به کمردرد ساده را به آمار افراد مبتلا به دیسک کمر و تنگی نخاع هم اضافه کنیم، این رقم به ۸۰ درصد افزایش پیدا می کند.

دکتر ابراهیم قیم حسن خانی با اشاره به روز جهانی کمر درد با بیان این که آمار کمر درد در زنان بیش از مردان است، افزود: بسیاری از خانم های ایرانی به دلیل این که تمایل چندانی به ورزش کردن ندارند، دچار ضعف عضلانی هستند و به همین دلیل مبتلا به کمر درد می شوند.

وی ادامه داد: در این میان چاقی نیز نقش انکار پذیری در بروز کمر درد دارد و بسیاری از خانم ها به دلیل ناآگاهی از این موضوع با کمر درد مواجه هستند.

این فوق تخصص ستون فقرات با بیان این که متاسفانه در مطبوعات و صدا و سیما آن طور که باید و شاید به کمر درد پرداخته نشده است، اظهار کرد: در صورتی که اگر اطلاع رسانی های لازم انجام شده بود و مردم با نحوه صحیح نشستن، خم شدن و بلند کردن اجسام آشنا می شدند، امروز شاید شاهد افزایش آمار کمر درد در میان ایرانی ها و بخصوص خانم ها نبودیم. 

این متخصص ارتوپدی در خصوص این که چه افرادی بیش از همه مستعد ابتلا به کمر درد هستند، بیان کرد: افرادی که کارهای سنگین انجام می دهند یا بدون رعایت نکات لازم اقدام به برداشتن اجسام با وزن زیاد می کنند یا در زمان نشستن لم می دهند و کمرشان حالت صاف ندارد، همچنین برخی دندانپزشکان، جراحان و در نهایت افرادی که مشاغل ایستاده دارند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کمر درد هستند.

قیم حسن خانی در مورد این که چطور می توان از ابتلا به کمر درد جلوگیری کرد، تاکید کرد: به افراد توصیه می کنیم تا در زمان نشستن روی زمین، مبل یا صندلی، حالت خم شدگی یا لم دادن نداشته باشند و به شکلی بنشینند که کمرشان حالت صاف و مستقیمی داشته باشد و برای بلند کردن اجسام سنگین نیز به یکباره اقدام به بلند کردن نکنند زیرا با این حرکت، وزن جسم با وزن بدن روی مهره آخر کمر می افتد و باعث بروز کمر درد می شود.

این فوق تخصص ستون فقرات ادامه داد: برای بلند کردن اجسام سنگین بهتر است افراد ابتدا زانوها را خم کرده و سپس جسم سنگین را بلند کنند که در این حالت حجم زیادی از وزن جسم روی مفصل لگن و زانو می افتد و به مهره های کمری فشار وارد نمی شود.

وی با ابراز تاسف از این که اغلب ایرانی ها و بخصوص خانم ها توجه ویژه ای به ورزش کردن ندارند به مردم توصیه کرد تا روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی کنند و با انجام ورزش های گوناگون مثل بدنسازی، عضلات بدن خود را تقویت کنند.