یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

در گفتگوی سلامت آنلاین با رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران مطرح شد

نقش ورزش در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های پستان و دهانه‌رحم

ورزش و سرطان زنان

سلامت آنلاین- ‌رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران گفت: تحرک و فعالیت‌های ورزشی که بتواند سوخت و ساز را در بدن زنان بیشتر کند، در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌های مختص زنان بخصوص سرطان های پستان و دهانه رحم که امروزه رو به افزایش است، بسیار موثر خواهد بود.

دکتر محمدرضا قوام نصیری در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به هفته ملی سلامت زنان و نامگذاری امروز با عنوان «نقش فعالیت فیزیکی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها» افزود: تحرک به خودی خود برای انسان مفید است، اما اثربخشی ورزش و فعالیت‌هایی که منجر شود ضربان قلب بالا رفته و گردش خون تسریع یابد، بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: هرگونه فعالیت ورزشی که موجب شود چربی‌های اضافی بدن از بین رفته و فرد با کاهش وزن نسبی مواجه شود، از چاقی جلوگیری کرده و به دنبال آن از رشد سلول‌های سرطانی و پیشرفت آن در خانم‌هایی که مبتلا هستند نیز جلوگیری خواهد کرد، همچنین ورزش می‌تواند در سایر افراد که احتمال ابتلا  به سرطان در آنان وجود دارد در قسمت‌هایی از بدن که امکان تشکیل سلول‌های سرطانی وجود دارد از فعال شدن آن پیشگیری کند.

قوام‌نصیری با اشاره به ورزش‌های هوازی، همراه با فعالیت شدید که موجب دفع مواد زائد بیشتری از بدن می‌شود، تشریح کرد: از آنجایی که مواد زائد و اکسیدان‌های موجود د ربدن که مازاد آن در بدن به سلامت آسیب می‌رساند، همراه با اکسیژن‌رسانی بیشتر به وسیله آنتی اکسیدان‌ها از بدن دفع می‌شوند، ورزش در پیشگیری از سرطان‌ در قسمت‌های مختلف به ویژه مغز و استخوان که از حساسیت بیشتری برخوردارند تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به بیماری‌های زنان از جمله سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان به ویژه رحم و ضمائم آن و سرطان پستان که شیوع فراوانی در کشور دارد، افزود: خانم‌ها می‌توانند با ورزش‌هایی که در پی انجام آن تعریق و تحرک فراوان دارد و حتی به صورت پیاده‌روی تند که منجر به خستگی د رفرد می‌شود به طور مستمر در پیشگیری و درمان این نوع از سرطان‌ها به سلامت خود کمک کنند.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران توصیه کرد: بانوانی که امکان فعالیت ورزشی دیگری به جز پیاده‌روی ندارند، می توانند با نیم ساعت تا سه ربع پیاده روی روزانه و یا در صورتی که امکان هر روز رفتن به پیاده روی وجود ندارد، می توانند حداقل ۵۰ دقیقه در طول هفته به صورت یک روز در میان از این ورزش مفید برای ارتقای سلامت خود و پیشگیری از سرطان بهره‌مند شوند.