دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

نقش ساعت بدن در التیام و بهبودی آسیب

جراحتهای ایجادشده در روز سریعتر از زخمهای شبانه ترمیم می‌شوند

چسب زخم انگشت دست

سلامت آنلاین- ساعت داخلی بدنمان در بهبود زخمها نقش دارد؛ چنان که تحقیقی تازه نشان داده است اگر جراحتی در روز رخ دهد بهتر و سریعتر از خراشها و زخمهای شبانه ترمیم می‌شود.

محققان آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی در کمبریج انگلستان با آزمایش سلولهایی از جمله سلولهای پوستی در موش دریافته‌اند که زخمهای حاصل‌شده در روز، دوبرابر سریعتر از آنهایی بهبود پیدا می‌کنند که در شب رخ داده است.
به گزارش سلامت آنلاین، در این تحقیق هنگامی که ترمیم زخم در جراحات ناشی از سوختگی ۱۱۸ نفر تجزیه و تحلیل شد، محققان دریافتند که زمان بهبود زخمهای شبانه ۶۰ درصد طولانیتر از آنهایی است که در روز ایجاد شده‌اند.
این یافته‌ها که نتایج و جزئیات بیشتری از آن در مجله Science Translational Medicine منتشر شده، برای انجام زمان اعمال جراحی، یا روشهای پزشکی مفید است و همچنین ممکن است به تولید داروهای بهبود زخم، جراحت و سوختگی کمک کند.
به گفته ناد هیل، نویسنده اصلی این پژوهش، بر اساس نتایج به دست آمده معلوم می‌شود که چرخه روزانه ساعت بدن با اثرگذاری بر پروتئینی ضروری به نام آکتین (actin) در ترمیم و التیام بافتها و سلولهای آسیب‌دیده نقش دارد. (سلامت آنلاین/ ترجمه: زری حسین‌زاده)