چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

با آجیل و خشکبار، سلامت قلبتان را افزایش دهید

آجیل تنقلات

سلامت آنلاین- مطالعاتی که اخیرا در دانشگاه هاروارد انجام گرفته نشان داده است که خوردن یک مشت آجیل، دو بار در هفته ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت آنلاین این مطالعه که روی بیشتر از ۲۰۰۰۰۰ نفر از افراد که بیشتر آنها در بیش از سه دهه از زندگی، آجیل را در برنامه غذایی خود مصرف کرده بودند، انجام شده است، نشان داده که همه انواع آجیل ها در جلوگیری از بزرگ ترین و مهلک ترین بیماری ها کمک می کنند.
جالب آنکه بر طبق تحقیقات جدید، برخلاف گزارشات قبلی، هیچ گواهی مبنی بر تاثیر آجیل ها در اضافه وزن افراد، علی رغم کالری بالایی که دارند، وجود ندارد.
مصرف یک مقدار کم اما مرتب و با قاعده از گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی در رژیم غذایی نتایج شگرفی در سلامت افراد خواهد داشت و این تاثیرات در مقایسه با کسانی که به ندرت آجیل مصرف می کنند و یا اصلا مصرف نمی کنند، بسیار چشمگیر خواهد بود.
بیماری های قلبی-عروقی امراضی مانند سکته های قلبی هستند که در نتیجه کاهش جریان خون به قلب، مغز یا سایر اندامهای بدن به علت مسدود و یا باریک شدن سرخرگها ایجاد می شوند.
بیماری های وابسته به سرخرگهای کرونر قلب نیز زمانی ایجاد می شود که مواد چرب در دیواره سرخرگها انباشته شده آنها را مسدود می کنند و باعث ایجاد حملات قلبی در افراد می شود.
آجیلهای خام و ترجیحا پوست نکنده و فرآوری نشده، می توانند به عنوان کپسول های طبیعی مفید برای سلامتی، ضمیمه رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماریها و امراض قلبی شده و از ابتلای افراد سالم به بیماریهای قلبی-عروقی وابسته به افزایش سن نیز جلوگیری کنند. 
کسانی که هر کدام از انواع آجیل ها را در هفته دو بار یا بیشترمصرف می کنند، احتمال ابتلا به بیماری های وابسته به سرخرگهای کرونرقلب در آنها ۲۳ درصد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در آنها ۱۵ درصد کمتر است.
خوردن همین مقدار بادام زمینی در هفته، ریسک ابتلا به بیماریهای گفته شده را به ترتیب ۱۵ و ۱۳ درصد کاهش خواهد داد.
خوردن گردو یک بار یا بیشتر، در هفته ریسک این بیماری ها را به ترتیب ۲۱ و ۱۹ درصد کاهش خواهد داد.
آجیل ها از دیرباز به عنوان خوراکی عالی قابل ملاحظه بوده اند زیرا سرشار از آنتی اکسیدانها، پروتئینها، مواد مغذی، مواد معدنی و فیبر هستند.
علاوه بر بیماری های قلبی، مصرف آجیل ها از بدن در برابر بسیاری از بیماریهای جدی مانند سرطان، دیابت،بیماری های تنفسی و آلزایمر محافظت می کند.
البته بنابر این تحقیقات ارتباطی نیز بین مقدار آجیل مصرف شده و کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی ذکر شده است. دراین بخش از تحقیقات گزارش شده کسانی که پنج وعده یا بیشتر در هفته آجیل می خورندریسک ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی در آنها ۱۴ درصد و بیماریهای وابسته به سرخرگهای کرونر قلب ۲۰ درصد پایین تر خواهد بود. 
مصرف بادام زمینی و گردو علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای فوق، احتمال بروزسکته را نیز کاهش خواهد داد.
افراد دیابتیک و یا کسانی که بنابر شرایط بدنی و یا بیماریهای خاصی که دارند باید مقدار کالری روزانه مصرفی در رژیم غذایی خود را مدیریت کنند، مقدار مصرف آجیل خود را می توانند بنابر کالری انواع آنها به شرح زیر تنظیم کنند.
کالری یک مشت آجیل که تقریبا برابر با ۲۸/۳۵ گرم است، عبارتست از:
۲۳ عدد بادام دارای ۱۶۲ کالری انرژی، ۱۴ گرم چربی غیر اشباع و ۶ گرم پروتئین است.
۷ عدد گردوی کامل دارای ۱۸۳ کالری انرژی، ۱۶ گرم چربی غیراشباع و ۴ گرم پروتئین است.
۴۵ عدد پسته دارای ۱۵۷ کالری انرژی، ۱۱ گرم چربی غیراشباع و ۶ گرم پروتئین است.
البته آنچه همواره توصیه می شود این است که مشورت با یک متخصص تغذیه خصوصا اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید بسیار در این زمینه مفید و کارساز خواهد بود.(سلامت آنلاین/ ترجمه: ثنا حاجی خانی)