چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

یک متخصص صنایع غذایی در گفتگو با سلامت آنلاین توضیح داد:

۳ عامل مهم کاهش سهم ایران در تجارت جهانی محصولات حلال

غذای حلال

سلامت آنلاین- یک متخصص صنایع غذایی با اشاره به پایین بودن سهم ایران در صنعت غذایی حلال در دنیا گفت: نازل بودن کیفیت محصولات تولیدی، بسته بندی نامرغوب و قیمت تمام شده بالا از جمله مسائلی است که باعث شده محصولات حلال ایران، چندان مورد توجه بازارهای جهانی قرار نگیرد.

دکتر آراسب دباغ مقدم در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: کشور مالزی مبدع غذای حلال است و عملکرد موفقی نیز دارد، اما سهم ایران در صادرات محصولات غذای حلال و حتی غیر حلال چندان چشمگیر نیست.

وی با اشاره به نقاط ضعف محصولات تولیدی حلال ایران اظهارکرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه صادرات، قیمت بالای تمام شده است که قیمت محصولات وارداتی به کشور با احتساب هزینه بار و جابجایی بسیار ارزان تر از محصولاتی است که از کشور صادر می شود. 

این متخصص صنایع غذایی ادامه داد: در حوزه بسته بندی محصولات نیز هنوز پیشرفت قابل توجهی صورت نگرفته است والبته این مساله تنها منحصر به محصولات حلال نیست و در مورد اغلب محصولات ایرانی صدق می کند. به عنوان مثال، در فلزی یک شیشه آبلیمو نمونه بارز محصولات بسته بندی شده است که پس از خرید یا باز نمی شود و اگر هم می شود، دیگر بسته نمی شود. 

دباغ مقدم، با اشاره به کیفیت برخی محصولات غذایی خاطرنشان کرد: در زمان تحریم روسیه توسط آمریکا، روسیه برای تامین برخی محصولات غذایی خود به ایران روی آورد و ایران نیز بسیار استقبال کرد، اما پس از بررسی های انجام شده توسط روسیه، از میان ۳۰۰ تا ۴۰۰ کشتارگاه تنها سه تا چهار کشتارگاه و از میان ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارخانه تولیدی، تنها دو تا سه کارخانه به تایید روس ها رسید که این یک نقطه ضعف بسیار عمده است.

وی تصریح کرد: مجموع این مشکلات باعث شده است تا صادرات غذایی ایران به چند کشور منطقه ای نظیر عراق و افغانستان و منطقه آسیای میانه منحصر شود، در حالی که تعامل باید جهانی باشد.

این متخصص غذایی تصریح کرد: برای صادرات موفق، علاوه بر این که کیفیت و بسته بندی محصولات حلال باید ارتقا پیدا کند، بهتر است به نظرات تخصصی افراد صاحب نظر که چندان توجهی به آن نمی شود نیز توجه کرد تا بخشی از این بازار صنایع غذایی را تصاحب کنیم.