دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

وقت آزاد و هورمونها، دلیل پرخوری‌های شبانه

پرخوری سیب زمینی

سلامت آنلاین- پژوهش‌ها نشان می‌دهند بعضی افراد به دلیل دسترسی به مواد غذایی در آشپزخانه یا امکان رفتن به رستوران‌ها و آزاد بودن وقت، کمتر می‌توانند در مقابل وسوسه خوردن مقاومت کند.



به گزارش سلامت آنلاین، بسیاری از افراد برای کاهش وزن از رژیم‌های غذایی لاغری استفاده می‌کنند؛ بیشتر آن‌ها در طول روز، در محل کار یا اداره بر رعایت رژیم غذایی خود اصرار دارند و حتی ساعت‌ها چیزی نمی‌خورند، اما زمانی که در حال بازگشت از محل کار هستند یا به خانه رسیده اند به میزان فراوان غذا می‌خورند و دچار پرخوری می‌شوند.
کارشناسان اعتقاد دارند مصرف انواع خوراکی و تنقلات در ساعت‌های پایانی شب سبب چاقی و اضافه وزن در افراد می‌شود.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند شب ها به دلیل در اختیار قرارداشتن مواد غذایی در آشپزخانه یا رستوران‌ها و آزاد بودن وقت، فرد کمتر می‌تواند در مقابل وسوسه خوردن مواد غذایی مقاومت کند. همچنین در شب، دگرگونی‌های هورمونی بیشتر است و به دلیل ترشح هورمون کورتیزول افراد تمایل بیشتری به مصرف غذا پیدا می‌کنند.
پژوهش درباره اثر هورمون‌های ایجاد کننده گرسنگی در شب به وسیله دانشمندان دانشگاه جان هاپکیز انجام شده است.
کارشناسان توصیه می‌کنند افراد وعده صبحانه و نهار مقوی و شام سبک در ساعت‌های اولیه شب میل کنند و چنانچه تا زمان خواب احساس گرسنگی کردند از خوراکی‌های سالم مانند ماست، میوه و برخی دمنوش‌های گیاهی استفاده کنند.
گرسنه ماندن در طول ساعت‌های کاری به مدت طولانی سبب خستگی فراوان و تمایل به خوردن مواد غذایی در شب می‌شود که به دلیل ساعت خواب و تحرک نداشتن این خوراکی‌ها بیشتر به قند و چربی و اضافه وزن در فرد تبدیل می‌شوند.
البته برخی افراد نیز دارای اختلال غذا خوردن در نیمه شب و حتی پس از خوردن میزان زیاد شام هستند که این افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا مشکل آن‌ها شناسایی و راهکارهای درمانی برایشان در نظر گرفته شود. (باشگاه خبرنگاران)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.