سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

کشف فسیل ۹۰ میلیون ساله از سوی پسربچه ۱۰ ساله

فسیل ماهی لیزارد

سلامت آنلاین- دانش‌آموزی ۱۰ ساله نزدیکی صومعه‌ای در کلمبیا به طور تصادفی فسیل نوعی ماهی باستانی را کشف کرد که به گفته دانشمندان، ۹۰ میلیون سال قدمت دارد و مربوط به دوران زمینشناسی موسوم به «کرتاسه» است.

به گزارش سلامت آنلاین، در دوره کرتاسه، دایناسورها به عنوان بزرگترین پستانداران، حاکمان بلامنازع زمین بودند اما گونه‌های شناخته‌شده‌ای از ماهیان نیز در دریاها زندگی میکردند که یکی از آنها به نام Lizard Fish نزد دانشمندان با مشخصهٔ ماهیهای دارای فکی بلند و مجموعه‌ای از دندانهای مخروطی نسبتا کوچک در طبقه‌بندیهای این عصر زمین‌شناسی جایی به خود اختصاص داده است.
به گفته «خاویر لوکو»، دیرینه‌شناس منتخب دانشگاه آلبرتا، کشف این فسیل بخصوص در امریکای جنوبی بسیار غیرمنتظره بود.
محققان تایید کرده‌اند این ماهی که در اعماق اقیانوسهایی با جریان آب تند زندگی می‌کرده، اکنون کاملا منقرض شده است و هیچ تشابه و نسبیتی با در دوران معاصر ندارد.
البته فسیل این ماهی در واقع به سال ۲۰۱۵ از سوی دانش‌آموزی ۱۰ ساله کشف شد اما برای تحقیق از سوی محققان در اختیار آنها گذاشته شده و حالا آنها ابراز کرده‌اند که ماهی لازارد کشف‌شده از سوی آن پسربچه جزو گونه‌های موسوم به Candelarhynchus padillai است. (سلامت آنلاین/ ترجمه: زری حسین‌زاده)