جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

تاکید یک فیزیوتراپ در گفتگو با سلامت آنلاین به مناسبت هفته سلامت مردان:

لطفا در ورزش کردن «جَوگیر» نشوید

سلامت مردان ورزش مردان ورزش سالمندان

سلامت آنلاین- یک فیزیوتراپ با تاکید بر اینکه انجام ورزش‌های فردی و گروهی برای همه لازم است، هشدار داد: انجام ورزش‌های گوناگون، بدون توجه به سن و سال، سبب بروز مشکلات قلبی و عروقی و اسکلتی- عضلانی در افراد میانسال و سالمند می‌شود.

دکتر علیرضا احسنی در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به هفته سلامت مردان و نامگذاری امروز تحت عنوان «ورزش همگانی و  محیط زندگی حامی فعالیت بدنی» افزود: با افزایش سن، میزان تحرک جسمی افراد کاهش پیدا می کند و بنابراین بهتر است اقدام به انجام ورزش های گروهی کنند. کسانی که قصد شرکت در ورزش های دسته جمعی را دارند یا تازه می خواهند ورزش کردن را آغاز کنند، بهتر است ابتدا تست قلبی - عروقی و اسکلتی - عضلانی دهند تا میزان سلامت جسمی آن ها مشخص شود. بسیاری از کارمندان ۴۰ یا ۵۰ ساله که در گذشته ورزش می کردند، ممکن است در مسافرت ها، احساس کنند ۲۰ ساله هستند و دست به انجام حرکاتی بزنند که برای سلامتی شان خطرناک است، چرا که وضعیت اسکلت و عضلات آن ها با گذشته تفاوت کرده است و امکان دارد با انجام یک حرکت دیسک کمرشان پاره شده یا مینیسک زانویشان دچار آسیب دیدگی شود.

وی ادامه داد: در مورد بیماری های قلبی و عروقی نیز همین طور است. بسیاری از افراد تصور می کنند سالم هستند، اما پس از ورزش کردن دچار مشکل می شوند. ضمن این که عادات فردی نیز مهم است. بطور مثال فردی عادت دارد روزانه نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پیاده روی کند که طبعا چنین فردی از آمادگی بیشتری برای انجام ورزش دوی همگانی برخوردار است تا کسی که عادت به ورزش کردن منظم ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که انجام ورزش های گروهی به شکل اصولی مستلزم رعایت یکسری نکات است، اظهار کرد: ورزش کردن سه اصل مهم دارد. گرم کردن به مدت ۱۰ دقیقه، انجام ورزش مورد نظر و مرحله سوم، مرحله سرد شدن است که حرکات ورزشی تمام می شود. در این بخش، حرکات باید در مدت هفت یا هشت دقیقه کم شود تا قلب و سیستم عضلانی فرد یکدفعه از حرکت نایستد و دچار آریتمی(نامنظمی ضربان قلب) نشود. در کنار این ها و در ورزش های گروهی افراد باید از چشم و همچشمی کردن با سایر ورزشکاران خودداری کنند و به شکل پله پله ورزش را انجام دهند و در عین حال از نظر قلبی و عروقی و ابتلا به دیابت نیز بررسی شوند.

احسنی در خصوص زمان انجام ورزش توصیه کرد: افراد بهتر است سه روز در هفته و هر بار به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت ورزش ملایم از نوع هوازی انجام دهند. در صورتی که شرایط مناسب بود، پس از مدتی می توانند ورزش های مقاومتی؛ البته نه بلند کردن وزنه را نیز به لیست ورزش های خود اضافه کنند که با این اقدام علاوه بر این که از آسیب های جسمی در امان می مانند به سلامت جسم و روح آنان نیز افزوده می شود.