یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

چند ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت کبد

آناتومی کبد چرب

سلامت آنلاین- کبد اندام بسیار مهمی است چون اصلی‌ترین ارگان سمزدایی از بدن است اما اگر تحت فشار زیاد ناشی از تغذیه نادرست باشد عملکردش افت خواهد کرد و ممکن است دچار علائمی چون خستگی و ضعف، سردرد و بیماری‌های پوستی شوید.



به گزارش سلامت آنلاین، تا به حال شده واقعاً به این فکر کنید که غذاهای نادرست چه صدمه‌هایی می‌توانند به کبدتان بزنند و تغذیه چه نقش مهمی در حفظ سلامتی کبد دارد؟
خیلی از افرادی که کبد چرب دارند ممکن است به این مشکل آگاه نباشند. خوشبختانه کبد می‌تواند خودش را بازسازی کند یعنی می‌توانید با در پیش گرفتن رژیم غذایی درست سلامتی را به کبدتان برگردانید.

    قهوه

همه ما می‌دانیم که قهوه برای دادن انرژی و بالا بردن سطح هوشیاری عالی است اما شاید ندانید که برای کبدتان هم مفید است. مطالعات نشان داده قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد و می‌تواند از دیگر بیماری‌های کبدی پیشگیری کند، ریسک زخم کبد را کاهش بدهد و به کبد چرب کمک کند تا خودش را ترمیم کند.

    چای

قهوه دوست ندارید؟ پس چای بنوشید. مخصوصاً چای سبز برای کبدتان بسیار مفید است. چای قند خون را پایین می‌آورد و فرایند پیری را به تعویق می‌اندازد و چربی می‌سوزاند و از کبدتان هم محافظت می‌کند. هر چه بیشتر چای بنوشید احتمال ابتلا به سرطان کبد را کمتر می‌کنید. توصیه می‌کنیم به جای چای سبز سراغ مکمل آن نروید چون این مکمل‌ها می‌توانند به کبدتان آسیب بزنند. اگر طعم چای سبز را دوست ندارید انواع دیگر را انتخاب کنید.

    لیموترش

لیموترش را حتماً در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. لیموترش سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند یک افزودنی عالی برای یک لیوان آب صبحگاهی‌تان باشد.

    سیر

به دو دلیل باید بیشتر سیر بخورید؛ برای حمایت از کبدتان و دور کردن خون آشام‌ها! البته ما فقط اولین دلیل را توضیح می‌دهیم. همه کارشناسان غذایی اتفاق نظر دارند که ما باید دست‌کم روزی یک بار سیر بخوریم. چرا؟ چون سیر سرشار از ترکیبات سولفور بوده که می‌توانند آنزیم‌های کبد را فعال کرده و ضایعات و سموم را از بدن دفع کنند. سیر غنی از سلنیوم است که ماده معدنی مهمی برای کمک به پاکسازی بدن محسوب می‌شود.

    کلم پیچ

کلم مورد علاقه همه نیست اما اگر برای شما فرقی نمی‌کند سعی کنید بیشتر از آن بخورید چون باعث افزایش آنزیم‌های کبد شده و به پاکسازی بدن کمک می‌کند.

    بروکلی

بروکلی بیشتر به غذای مغز معروف است اما برای کبد هم خوب است. بروکلی هم مانند سایر کلم‌ها ترکیبات سولفور دارد که در سیر هم موجودند. این ترکیبات پروسه پاکسازی بدن را تقویت می‌کنند و برای همین برای سلامت کبد مفیدند. بروکلی، سموم را از سیستم بدن دفع می‌کند و ترکیباتی دارد که به کبد در سوخت و ساز هورمون‌ها نیز کمک می‌رساند.

    گریپ فروت

یکی از بهترین میوه‌های روی زمین گریپ فروت است که می‌تواند صبح اول وقت، متابولیسم بدنتان را راه بیندازد. ممکن است کمی طعم تلخ داشته باشد اما نادیده بگیرید و بیشتر گریپ فروت بخورید.
گریپ فروت کبدتان را پاکسازی کرده و توانایی آن برای دفع سموم از بدن را بالا می‌برد.

    آووکادو

آووکادو هم شاید طعم چندان خوشایندی نداشته باشد اما نمی‌توانید از آن غافل بمانید. آووکادو همراه خوبی برای سالادها، ساندویچ‌ها و ... بوده و غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است که از کبد شما در برابر سموم و ضایعات محافظت می‌کنند.

    روغن زیتون

خیلی از ما خیلی مطمئن نیستیم که از چه روغنی برای غذاها استفاده کنیم اما اگر به دنبال سلامتی کبدتان هستید، روغن زیتون را انتخاب کنید. روغن زیتون را نباید زیاده از حد مصرف کنید اما مانند بذر کتان می‌تواند با سبک کردن وظایف کبد، از آن محافظت کند.

    چغندر

چغندر سبزی خوش آب و رنگ و جذابی است که با کارسینوژن‌هایی که دارد از کبدتان دفاع می‌کند. چغندر را به سالادهایتان اضافه کنید تا از کبدتان مراقبت کند. (همشهری)