سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

گفتگوی سلامت آنلاین با اولین زن راننده اتوبوس‌ آمبولانس:

نرگس راشکی: آزمون پایه یک که دادم، مردها می‌گفتند یکسره می ره ته دره!

نرگس راشکی

سلامت آنلاین- برای آدم‌های با اراده‌ای که هدفی را دنبال می‌کنند، «نشد» و «نمی‌توانم» و «امکانات نداشتم»، بی‌معنی است. حرف و حدیث دیگران هم در قاموس آن‌ها جایی ندارد. زنانه و مردانه‌بودن کار برایشان بی‌مفهوم است. نرگس راشکی از این دسته آدم‌هاست. زنی ۳۸ ساله و مادر دو فرزند پسر که بخاطر عشق و علاقه‌ای که به خدمت کردن در اورژانس داشت، با پشت سرگذاشتن آموزش‌های لازم به عنوان اولین راننده زن اتوبوس آمبولانس، در اورژانس ۱۱۵ اصفهان مشغول به کار شد.

نرگس راشکی اهل سیستان و بلوچستان و مثل خصلت همشهریانش، خونگرم و خوش زبان است. از مدل صحبت کردنش راحت می شود فهمید عاشق کارش است و با شور و شوق زیادی در مورد کار در اورژانس حرف می زند. به قول خودش، شوهرش هم در این مسیر حسابی همراهی اش کرده است. او می گوید اگر تشویق ها و حمایت های جانانه همسرش نبود و سختی ها را پا به پای او تحمل نمی کرد، شاید امید زیادی به موفقیت و انجام شغل موردعلاقه اش نداشت. خبرنگار سلامت آنلاین سراغ نرگس رفته و از او در مورد احساس و هدفش به عنوان اولین راننده اتوبوس آمبولانس پرسیده است:

راننده اتوبوس آمبولانس بودن که یک ماشین سنگین است، چه حسی دارد؟

عالی. رانندگی را خیلی دوست دارم. به نظر من آدم ها باید از تمام توانایی هایشان استفاده کنند و زن و مرد هم ندارد. من خیلی اهل هیجان و فعالیت هستم و به همین دلیل ترجیح می دهم زندگی پر از هیجان داشته باشم تا یک زندگی آرام و ساکن.

چند وقت است اتوبوس آمبولانس می رانید؟

از تیرماه ۹۵ پشت فرمان نشستم. البته به عنوان تکنسین و امدادگر هم همراه با همکاران اعزام می شوم، ولی چون خیلی دوست دارم پشت فرمان بنشینم، رانندگی هم می کنم.  در واقع من یک نیروی عملیاتی هستم که در شرایط عادی در مجموعه ستاد مشغول بکارم و در شرایط اضطراری همراه همکارانم در عملیاتها به عنوان راننده اتوبوس آمبولانس انجام وظیفه میکنم. قرار شد من ۱۳  روز عید رو هر روز کنار اتوبوس آمبولانس حضور داشته باشم و به صورت اماده باش تا پایان سفرهای عید انکال عید باشم.

پس گواهینامه پایه یک دارید.

بله سال ۸۷، تصمیم گرفتم گواهینامه پایه یک بگیرم که شوهرم در این زمینه خیلی همراهی ام کرد. فقط یکی دو بار آموزشی پشت ماشین سنگین نشستم و اصلا تجربه نداشتم. ولی از بس علاقه داشتم، خیلی راحت توانستم گواهینامه بگیرم. طوری که افسری که برای آزمون آمده بود، به شوهرم گفت خانمت از تمام مردهای اینجا مردتر است. یادم است با کامیون های ۱۹۲۱ آزمون تپه و شیب و دنده کشی دادم.

واکنش افرادی که شاهد رانندگی شما بودند، چه بود؟ 

همه می خندیدند. بعضی راننده ها که داشتند مدل رانندگی ام را نگاه می کردند، با خنده می گفتند حتما تا ته دره می رود و برنمی گردد، اما وقتی دیدند دور زدم، همگی تشویقم کردند. دست زدند و گفتند آفرین. طوری رانندگی کردی که انگار ماشین مال خودت است.

رانندگی با ماشین سنگین برای شما به عنوان یک خانم سخت نبود؟

نه، چون علاقه زیادی به رانندگی دارم.

چرا وارد این حرفه در اورژانس شدید؟

قبلا کار دفتری داشتم، ولی بخاطر علاقه ام برای انجام ماموریت اورژانس و کار در یک جمع عملیاتی وارد این حرفه شدم.

وقتی وارد اورژانس شدید، برخورد همکاران مرد چطور بود؟

خیلی خوب بود و از حضورم در واحد عملیاتی اورژانس استقبال کردند. بارها گفته اند و هنوز هم می گویند که افتخار می کنیم در کنار شما در این جمع فعالیت می کنیم.

واکنش مردم وقتی یک خانم را پشت فرمان اتوبوس آمبولانس می دیدند، چه بود؟

برایشان خیلی جالب بود. بعد از کمی صحبت در مورد شغلم، اجازه می گرفتند تا عکس سلفی یا خانوادگی با من بگیرند. وقتی جایی مستقر بودیم، بعضی ها می پرسیدند که شما مال انتقال خون هستید؟ خون هم می گیرید؟ یکی دو مورد هم برایمان پیش آمد که خانم های سن و سالداری جلویمان را گرفتند و گفتند این اتوبوس کدام مسیر می رود؟ ما را هم ببرید. چون سن و سالشان بالا بود، آن ها را سوار کردیم و به مقصد رساندیم.

بعضی از مردم هم با دیدن من پشت فرمان اتوبوس آمبولانس با همکارانم تماس گرفته بودند که یک خانم پشت فرمان اتوبوس آمبولانس است و قضیه چیست. عده ای از همکارانم هم از دیدنم حسابی تعجب کرده و با اتاق فرمان تماس گرفته بودند تا بدانند اصل قضیه چیست که همکاران گفته بودند، خانم راشکی همکار خودمان است. وقتی به اداره برگشتم، همه خندیدند و گفتند خانم راشکی چه کرده ای؟ شهر را به هم ریخته ای.

بیشتر در چه نوع ماموریت هایی حضور پیدا می کنید؟

حوادث جاده ای، مناسبت ها و برنامه هایی مثل ۲۲ بهمن، عاشورا، تاسوعا، روز قدس و...  اگر مراسم تشییع پیکر پاک شهدا در محدوده ای باشد، همزمان با مردم حرکت می کنیم، اما اگر محوریت و مرکزیت یک نقطه خاص مثل راهپیمایی در میدان امام باشد، از ساعت هفت صبح در محل مستقر می شویم تا در خدمت مردم و بیمارانی که ممکن است دچار سرگیجه، فشار خون بالا یا درد در قفسه سینه شوند، باشیم. در اتوبوس از بیماران چکاپ کامل فشار خون و قند خون گرفته می شود. اگر مورد خاصی داشته باشند، با اتاق فرمان مشاوره می کنیم و سپس بیمار برای ادامه درمان با آمبولانسی که کنار اتوبوس مستقر است به نزدیک ترین مرکز درمانی اعزام می شود.

اتوبوس آمبولانس چه تجهیزاتی دارد؟

این اتوبوس ها حالت پیش بیمارستانی دارد و پس از انجام اقدامات اولیه در آن، بیمار به نزدیک ترین مرکز درمانی اعزام می شود. به ۱۱ تا ۱۳ تخت با یک تخت سی پی آر برای احیا، دستگاه فشار خون، گلوکومتر و در کل تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام اقدامات اولیه درمانی مجهز است. قیمتش هم در صورتی که تجهیزات داشته باشد، بیش از ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون تومان است و از طریق وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور قرار می گیرد.

اورژانس اصفهان چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در اختیار دارد؟

دو دستگاه.

از پارسال تا امروز به چند ماموریت اعزام شده اید؟

حدود ۱۶ ماموریت درون شهری داشتم. ماموریت خارج شهری هم بدلیل تامین امنیتم به عنوان یک خانم و  اینکه حوادث جاده ای معمولا بین ساعات ۱۲ شب تا چهار صبح اتفاق افتاده است، نداشته ام. ولی در کل به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی هستم.

در طی این مدت که به ماموریت اعزام شده اید، پیش آمده که با حادثه دردناکی مواجه شده و پشیمان شوید که چرا وارد این حرفه شوید؟

تمام حوادث سخت هستند، اما هنوز با صحنه فاجعه آمیزی مواجه نشده ام که خیلی ناراحت شوم. امیدوارم  حادثه خاصی که مجروح زیادی داشته باشد، هرگز اتفاق نیفتد.

اتوبوس آمبولانس تان مشکل مکانیکی پیدا کند، می توانید تعمیر کنید؟

هنوز نه. با توجه به شرایط خاص این خودروها و تجهیزاتی که در آن است، اتوبوس تعمیرکار خاص خود را دارد تا اگر به لحاظ برق یا موتور مشکل پیدا کرد، مشکلی برای سیستم های پزشکی ایجاد نشود.

چند سال باید خدمت کنید تا بازنشسته شوید؟

نصف خدمتم را انجام داده ام. ۱۶ سال سابقه کار در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را دارم. الان هم مسئول دفتر مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی هستم. صبح در شیفت ستاد به عنوان مسئول دفتر مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی انجام وظیفه می کنم و بعداز ظهرها هم در چند شیفت در اتاق فرمان پاسخگوی مردم هستم. برای ماموریت ها و مانورهای شهری هم با اتوبوس آمبولانس در محل هایی که مشخص می شود، مستقرم.

با این همه شغل فرصت می کنید به خانه داری و شوهرداری و بچه داری برسید؟

اورژانس یک واحد عملیاتی است که سختی های خاص خودش را دارد، بخصوص برای خانم ها. کار کردن در این حیطه به قدرت بالای جسمی و روحی نیاز دارد تا هر روز بتوانیم ساعت هفت صبح در محل کار حضور پیدا کنیم. بعداز ظهر که به خانه برمی گردم، خستگی و اضطراب را پشت در می گذارم تا در نقش یک مادر و همسر در خانه پر انرژی و مثبت ظاهر شوم. حمایت های بالای شوهرم باعث شده تا الان دوام بیاورم و ادامه دهم. حتی در کارهای خانه هم پا به پای من زحمت می کشد.

پس شوهرتان انتظار ندارد پایش را در تشت شیر و آب و گلاب بشویید.

چقدر از حرف آن خانم کارشناس یزدی ناراحت شدم. یک زن با حفظ سمت مادری و همسری می تواند نقش ها و موقعیت های خوبی در جامعه داشته باشد. زن و مرد با هم مساوی هستند و دلیلی ندارد چنین نگاهی به روابط همسران داشته باشیم.

مادرشوهر و خواهرشوهر که با شغل شما مشکلی ندارند؟

(می خندد) نه خدا را شکر. مادرشوهرم خوشحال و راضی است و همیشه می گوید برایت دعا می کنم تا تنت سالم باشد و بتوانی در خدمت هموطنانت باشی.

اگر خانمی بخواهد مثل شما وارد این حرفه شود، چه باید بکند؟

حتما باید مدرک کارشناس یا کارشناس ارشد پرستاری و در کل مرتبط با رشته ما را داشته باشد. خودم مدرک امداد و سوانح دارم که مرتبط بارشته شغلی ام است و در کنار آن، گواهینامه پایه یک هم دریافت کرده ام. البته در کنار مدرک دانشگاهی، کلاس های آموزشی برای احیا قلبی- ریوی، تریاژ، مدیریت و ارزیابی صحنه را هم گذرانده ام.

قرار است تمام ۱۳ روز نوروز را در اتوبوس آمبولانس مستقر باشید؟

تمام بچه های نیروی عملیاتی اورژانس بصورت شبانه روز آماده باش هستند، ولی اعلام آمادگی کرده ایم که هر لحظه احساس کردند به خدمت رسانی و امداد رسانیمان نیاز دارند، آن لحظه در آن صحنه حضور پیدا کنیم. قرار است چند روز به اتقاق همکاران نیروی عملیاتی، بصورت استقراری در محل عوارضی شاهین شهر به نظنز مستقر باشیم تا در صورت نیاز امداد کنیم. (سلامت آنلاین- لیلا حسین زاده)