شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

راهکارهایی برای افزایش سلامت روده‌ها

رژیم غذایی چاقی لاغری تناسب اندام روده گوارش

سلامت آنلاین- یکی از بخش های مهم دستگاه گوارش، روده است که در صورت بروز اختلال در کارکرد آن مشکلات و بیماری‌هایی به سراغ انسان می‌آید و ممکن است سلامت کلی بدن را تهدید کرده یا مسبب بروز بیماری‌های دیگر شود. برخی از مواد غذایی و گاهی حتی اقدامات آزمایشی می‌تواند باعث حفظ سلامت این ناحیه از بدن شود.

سلامت آنلاین- یکی از بخش های مهم دستگاه گوارش، روده است که در صورت بروز اختلال در کارکرد آن مشکلات و بیماری‌هایی به سراغ انسان می‌آید که ممکن است گاه سلامت کلی بدن را نیز تهدید کند یا مسبب بروز بیماری‌هایی دیگر شود. برخی از مواد غذایی و گاهی حتی اقدامات آزمایشی می‌تواند باعث حفظ سلامت این ناحیه بدن شود.
بیماری‌های التهاب روده مثل کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، بیماری دیورتیکولی، سندرم روده تحریک‌پذیر و سرطان روده بزرگ از جمله مشکلات و اختلالاتی به شمار می‌رود که ممکن است سلامت روده‌ها را تهدید کند اما درمان این مشکلات شامل ایجاد اصلاحات در رژیم‌ غذایی و سبک‌ زندگی، استفاده از دارو و حتی جراحی است. به عنوان مثال، سرطان روده بزرگ یکی از جدی‌ترین بیماری‌های روده و سومین سرطان متداول و کشنده به شمار می‌رود. عوامل خطرزای سرطان روده سن (بعد از ۵۰ سالگی احتمال بروز آن بالا‌تر می‌رود)،‌ نژاد (سیاه‌پوستان بالا‌ترین درصد ابتلا به آن را دارند)، سابقه خانوادگی، پلیپ‌های قبلی، بیماری التهاب روده، سیگار و مصرف بالای الکل است که دکتر جوشوا ملسون، متخصص بیماری‌های معده و روده از دانشگاه راش می‌گوید: «رابطه‌ای قوی بین چاقی و ابتلا به سرطان روده وجود دارد.»
براساس موسسه ملی سرطان، ارتباط بین چاقی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده می‌تواند به عوامل مختلفی مثل بالا رفتن سطح انسولین در خون مربوط باشد که معمولاً در افراد چاق پیش می‌آید. بالا رفتن انسولین و وضعیت‌های مرتبط مثل مقاومت انسولین می‌تواند ایجاد برخی تومورهای خاص ازجمله روده را بالا ببرد.
انجمن سرطان امریکا گزارش می‌دهد که رابطه بین رژیم‌غذایی، وزن، ورزش و سرطان روده بزرگ، ارتباطی قوی است. درواقع، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از سرطان‌های روده بزرگ را می‌توان با ایجاد اصلاحات در سبک زندگی و سالم غذا خوردن پیشگیری کرد.
دکتر هیتر راسوماسن، متخصص تغذیه در دانشگاه راش می‌گوید: «کمتر از ۱۰ درصد از سرطان‌های روده ارثی هستند و این یعنی تا حد زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارد. درنتیجه داشتن تغذیه خوب و سالم تاثیر بسزایی در داشتن روده‌ سالم دارد.»

رژیم‌های غذایی که در آن از میزان بالایی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل و میزان کمی گوشت‌های فراوری‌شده استفاده می‌شود، احتمال بروز سرطان روده را پایین می‌آورد. برای تقویت سلامت روده‌ها به این توصیه‌های غذایی عمل کنید:

* مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.
از گوشت‌های فراوری‌شده به هیچ عنوان استفاده نکنید. براساس انجمن سرطان امریکا، خطر سرطان روده با مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز (معادل یک همبرگر کوچک) یا ۵۰ گرم گوشت‌های فراوری‌شده مثل سوسیس، بیکن، کالباس و هات‌داگ (معادل یک عدد هات‌داگ ۲۰-۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
دکتر راسوماسن می‌گوید، «البته می‌توانید مقدار کمی گوشت‌قرمز استفاده کنید – به اندازه دو وعده غذایی ۱۰۰ گرمی در هفته. اما بهتر است مصرف گوشت‌های فراوری‌شده را به کل محدود کرده و هرازگاهی بعنوان مزه مصرف کنید زیرا آن‌ها حاوی ترکیبات دیگری مثل نگهدارنده‌ها هستند که می‌توانند موجب بروز سرطان شوند.»

*مصرف قند را محدود کنید.
تحقیقات نشان داده‌ که افراد مبتلا به کولیت اوسراتیو و بیماری کرون معمولاً رژیم‌های غذایی پرقند و کم‌فیبر دارند. با اینکه قند مستقیماً با پیشرفت سرطان روده در ارتباط نیست اما غذاهای با میزان قند بالا معمولاً کالری بالایی دارند و می‌توانند موجب افزایش وزن و چاقی شوند.

*مصرف فیبر را افزایش دهید.
داشتن یک رژیم‌غذایی پرفیبر برای سلامت عمومی روده‌ها بسیار خوب است. دکتر راسوماسن می‌گوید: «امریکایی‌ها به طور متوسط ۱۳ گرم در روز فیبر مصرف می‌کنند اما این میزان باید ۲۵ تا ۳۵ گرم در روز باشد.»
بهترین راه برای اضافه کردن فیبر به رژیم‌غذایی از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات پرفیبر مثل گلابی، سیب، موز، پرتقال، کنگرفرنگی پخته، بروکلی و ذرت می‌باشد. غلات کامل نیز منابع بسیار خوبی از فیبر هستند. فیبر با کمک به گوارش‌ غذا و جلوگیری از یبوست نیز به سلامت روده‌ها کمک می‌کند. این مسئله احتمال ابتلا به بواسیر را نیز کاهش می‌دهد.

*شیر بنوشید.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کلسیم و ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است اما انجمن سرطان در امریکا توصیه نمی‌کند که مصرف کلسیم خود را به بالا‌تر از میزان توصیه شده ببرید، زیرا اگر کلسیم مصرفی روزانه به بالا‌تر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز برسد، احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. درعوض مطمئن شوید که میزان توصیه‌شده کلسیم را در روز مصرف می‌کنید: برحسب سن، از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم در روز. سایر منابع کلسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار مثل اسفناج.

*غلات و حبوبات را هوشمندانه انتخاب کنید.
غلات کامل موادغذایی هستند که همه قسمت‌های مهم را در خود نگه داشته و جزء موادغذایی طبیعی هستند. همه افراد بزرگسال می‌بایست نیمی از غلات و حبوبات مصرفی خود مثل جو و گندم را در سه تا پنج وعده‌غذایی به شکل غلات کامل استفاده کنند. بعضی غلات کامل آماده مثل جو، آرد گندم کامل و برنج قهوه‌ای نسبت به انواع تصفیه‌شده‌شان مثل آرد‌سفید و برنج سفید، حاوی ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبر، اسیدهای چرب لازم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات طبیعی گیاهی مفید برای روده بیشتری هستند.

*انجام آزمایش‌های منظم را فراموش نکنید.
با اینکه تغذیه درست می‌تواند به سلامت روده‌هایتان کمک کند اما بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، آزمایش است. کلونوسکوپی آزمایشی ساختاری از روده است که به پزشکان کمک می‌کند روده را به طور کامل بررسی کرده و از سرطان روده جلوگیری کنند.
دکتر ملسون می‌گوید: «کلونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان روده را پایین می‌آورد زیرا با انجام آن می‌توان پلیپ‌های پیش از سرطانی را تشخیص داده و برداشت. این آزمایش درمقایسه با سایر آزمایشات بسیار خاص است زیرا می‌توان با آن به دنبال رشد پیش‌سرطانی و برداشتن آن حین آزمایش بود که در ‌‌نهایت احتمال بروز سرطان را در فرد کاهش می‌دهد.»
سرطان روده بزرگ اگر زود تشخیص داده شود تا ۹۵ درصد قابل درمان است. دکتر ملسون می‌گوید: «سرطان روده مشکلی بسیار درمان‌پذیر است. آزمایشی برای آن وجود دارد که بااینکه پیچیده نیست اما برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بسیار موثر است.» (مردمان)