شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

گامی برای درمان ناباروری در مردان

محققان چینی اسپرم کاربردی تولید کردند

اسپرم تولید مثل جنسی

سلامت آنلاین- پژوهشگران موسسه جانور‌شناسی در آکادمی علوم چین و دانشگاه پزشکی نانجینگ با فریب دادن سلول‌های بنیادی جنینی در موش‌ها توانستند آن‌ها را به سلول‌های شبه‌اسپرم کاربردی تبدیل کنند و با تزریق آن به سلول‌های تخمک، جنین را بارور سازند.

این تحقیق، بستری برای تولید سلول‌های اسپرم ارائه کرده که در آینده می‌توان از آن برای درمان مشکلات ناباروری مردان استفاده کرد.
به گفته محققان، بازسازی سلول‌های زایا در آزمایشگاه، هدف اصلی زیست‌شناسی تولیدمثل و پزشکی تولیدمثل است. آن‌ها اکنون یک رویکرد گام به گام و قوی ارائه کرده‌اند که شکل‌گیری سلول‌های شبه‌اسپرم کاربردی را در ظرف آزمایشگاهی تکرار می‌کند. روش محققان کاملا با استانداردهای طلایی که اخیرا توسط هیاتی از زیست‌شناسان باروری پیشنهاد شده، مطابق است.
گام نخست این محققان، قرار دادن سلول‌های بنیادی جنینی موش با یک ترکیب شیمیایی بود که این سلول‌ها را ترغیب به تبدیل شدن به سلول‌های زایای اولیه می‌کرد. آن‌ها سپس از محیط طبیعی بافت سلول‌های زایای پیش‌ساز با قرار دادن آن‌ها در معرض سلول‌های بیضه و همچنین هومورن‌های جنسی مانند تستوسترون تقلید کردند.
سلول‌های زایای اولیه تولید شده توسط این روش تحت تقسیم می‌وزی کامل قرار گرفته و در نتیجه، سلول‌های شبه‌اسپرم با دی‌ان‌ای هسته‌ای درست و محتویات کروموزومی تولید شدند.
محققان برای ارائه شواهد نهایی استاندارد طلایی تقسیم میوزی، این سلول‌ها را به سلول‌های تخمک موش تزریق کرده و جنین‌های تولید شده را در بدن موش‌های ماده کاشتند. این جنین‌ها به طور عادی متولد شده و به نوزادان سالم و بارور تبدیل شدند.
این بستر اگر بر روی انسان‌ها هم بخ طور ایمن و موثر عمل کند، می‌تواند بطور بالقوه‌ای اسپرم کاملا کاربردی را برای روشهای لقاح مصنوعی تولید کند.
این تحقیق در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است. (ایسنا)