سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶

سلامت آنلاین یک عامل مهم در بروز تصادفات را بررسی می کند

کهولت سن؛ پاشنه آشیل رانندگی در ایران

کراپ‌شده - سن راننده پیر رانندگی تصادف کهنسال

سلامت آنلاین- عامل انسانی، یکی از سه دلیل اصلی بروز حوادث رانندگی در ایران شناخته می شود. مثال عینی این مساله را می توان در حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان به دره در جاده نیریز استان فارس مشاهده کرد که در آن، چندین سرباز وطن به دلیل اهمال یک راننده کهنسال جان باختند.

به گزارش سلامت آنلاین اگرچه اغلب رانندگان مسن، به دلیل تجربه بالایی که در رانندگی دارند، رانندگان مسلط و مجربی هستند، اما به هر حال باید برای آن دسته از رانندگان کهنسالی که توانایی رانندگی ندارند، نیز محدودیت هایی در رانندگی اعمال شود تا دیگر شاهد چنین حوادث غمباری نباشیم و یا حداقل قوانینی تدوین کنیم تا افراد بسیار مسن نتوانند به عنوان راننده در سیستم حمل و نقل عمومی فعالیت داشته باشند. 

بروز تصادف برای اتوبوس حامل سربازان ۰۵ کرمان در جاده سیرجان-نیریز یک نگرانی قدیمی را دوباره زنده کرد. برخی مسئولان، کهولت سن راننده این اتوبوس را یکی از عوامل بروز حادثه قلمداد کرده اند. سلامت آنلاین در گزارش پیش رو تلاش می کند تا «تعیین سقف سنی رانندگی در ایران» را به عنوان یک چالش مهم در گفتگو با مسئولان و کارشناسان بررسی کند.

اورژانس کشور: کار تحقیقاتی محدودکردن سن رانندگان را شروع کرده‌ایم

دکتر امین صابری نیا، رئیس اورژانس کشور در گفتگو با سلامت آنلاین در این با ره می گوید: کار تحقیقاتی و علمی مشخصی را در مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور آغاز کرده ایم تا ببینیم آیا می شود محدودیتی را برای سن رانندگان در کشور تعیین کرد یا خیر. وی تصریح می کند: به دنبال چند پیشنهاد مشخص برای تعیین سقف سنی رانندگی در کشور هستیم که نتیجه را در ماه های آینده به کمیسیون ایمنی راه وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهیم کرد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس: سقف مناسب سنی ،۶۵ سال است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بهتر است سقف سنی برای رانندگان تعیین شود به سلامت آنلاین می گوید: باید برای رانندگان حمل و نقل عمومی، سقف ۶۵ سال سن تعیین شود. دکتر سیدهادی بهادری با توضیح اینکه در بروز یک تصادف، سه عامل وجود دارد، می افزاید: جاده، وسیله نقلیه و عامل انسانی، سه دلیل بروز یک تصادف است، اما معمولا همه تقصیرات بر سر عامل انسانی خراب می شود. وی اضافه کرد: کهولت سنی و سلامت روانی راننده باید همواره بررسی شود و در صدور گواهینامه برای او مبنا و موثر باشد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: نیازی به محدودیت جدید نداریم

سرهنگ تيمور حسيني، رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با بیان اینکه به نظر، قانون فعلی مشکلی ندارد به سلامت آنلاین می گوید: وقتی سن راننده از ۷۰ سال عبور می کند، بنا بر تشخیص افسر کاردان فنی، گواهینامه وی برای پنج سال، پس از آن هر دو سال و سپس سالانه تمدید می شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد در این مراحل برای معاینات جسمانی به پزشک ارجاع داده می شوند، افزود: در بررسی ها ممکن است نتیجه گرفته شود که فرد اجازه رانندگی وسایل نقلیه عمومی را ندارد، ولی با این حال می تواند با خودروهای شخصی رانندگی کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه می کند: گاهی اوقات نیز بررسی صلاحیت های جسمانی فرد نشان می دهد که او به هیچ عنوان صلاحیت رانندگی ندارد. بدین وسیله وی از رانندگی در وسایل نقلیه عمومی و شخصی منع می شود.

این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوال سلامت آنلاین درباره اینکه آیا به نظر نمی رسد بهتر است افراد بعد از یک سقف سنی به هیچ عنوان مجاز به رانندگی نباشند توضیح می دهد: ممکن است یک فرد ۸۰ ساله، سلامت جسمانی بیشتری نسبت به یک جوان ۳۰ ساله داشته باشد.  پس نمی شود سقف سنی خاصی برای رانندگی افراد تععین کرد.

 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور: الگوی فعلی مشکلی ندارد

سرهنگ محمدحسین حمیدی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور در پاسخ به سوال سلامت آنلاین درباره اینکه آیا تعیین سقف سنی محدودکننده برای رانندگی افراد، نسبت به الگوی بهتری است یا خیر می گوید: الگوی فعلی ارائه گواهینامه مشکلی ندارد. وسلامت جسمانی افراد در حین تمدید گواهینامه خود، بررسی مجدد می شود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه یک فرد ۹۰ ساله ممکن است سلامتی جسمانی بیشتری نسبت به بسیاری از افراد جامعه داشته باشند اضافه می افزاید: این در حالیست که عمده تصادفات ما در حوادثی است که راننده در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارد.

آنچه باید به آن تاکید کرد این نکته مهم است که به هر حال با  افزایش سن توانایی های انسان کمتر می شود، دست کم در خصوص مجوز رانندگی وسایل حمل و نقل عمومی باید نظارت ها را بیشتر کرد، معاینات پزشکی از سوی راهنمایی و رانندگی دقیق تر ، بدون اغماض و همراه با سختگیری بیشتر شود، مشکلی که هم  اینک در مراکز معاینه پزشکی برای صدور گواهینامه کمتر به چشم می خورد. برای نمونه  برخی پزشکان  معتمد راهنمایی و رانندگی برای معاینه چشم متقاضیان وقت بسیار کمی بین امور مطب خود می گذارند و معمولا چشمان حدود چنجاه مراجعه کننده را فقط در محدوده زمانی کوتاهی حدود یکی دو ساعت معاینه می کنند.  پرسش اینجاست آیا نطارتی بر این نوع معاینه ها وجود دارد ؟ 

یا در مورد تست اعتیاد رانندگان اتوبوس ها و  کامیون ها، آیا نطارت ها دقیق است، آیا معتادان به مواد مخدر هم اینک در جاده های کشور پشت فرمان نمی نشینند؟ اینها سوالاتی است که در ذهن مردم وجود دارد و شایسته است برای امینت جانی شهروندان نظارت ها گسترش یابد و  از همه  مهم تر سهل انگاری در این زمینه به صفر برسد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.