شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

ارتباط غذاها با فعالیت مغز

کراپ‌شده - تأثیر غذا بر مغز

سلامت آنلاین– مغز هم مانند سایر اعضای بدن برای بقا و تأمین انرژی به غذا نیاز دارد اما برخی غذاها باعث تقویت قدرت تمرکز و دقت مغز می‌شوند و برخی دیگر حتی برای آن مضرند.

آنچه شما می‌خورید اثری مستقیم بر مغزتان دارد. شاید این موضوع برایتان بسیار مشهود باشد، اما چاقی در آمریکا هم‌چنان در حال افزایش است و زمان آن فرا رسیده که دیدگاهتان را درباره غذاها تغییر داده و تجدید نظری در این زمینه انجام دهید.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از ام‌اِس‌اِن، در اینجا به برخی از نکات لازم برای اطلاع از ارتباط غذاها و کارکرد مغز اشاره می‌کنیم:

 

بافت مغز برای بقا به چربیِ غذاها نیاز دارد

اگر تمام مایع موجود در مغز را از آن جدا کنید، بخش زیادی از وزن آن را لیپیدها (یا چربی‌ها) تشکیل خواهد داد. باقی آن ساخته شده از گلوکز، مواد خرده‌مغذی، آمینواسید و پروتئین است که تمامشان از طریق غذایی که می‌خوریم سوخت لازم خود را به دست می‌آورند. برای آنکه مغز خود را سالم نگه دارید، سعی کنید خوراک‌های سالمی مانند آجیل، میوه‌های دانه‌دار و ماهی چرب بخورید. اسیدهای چرب اغلب در این نوع غذاها یافت می‌شود و به مغز کمک می‌کند تا بتواند غشاهای سلولی جدیدی بسازد و آن را حفظ کرده و از بروز بیماری‌های فرسایندة مغز پیشگیری می‌کند.

برخی غذاها مانع از خوابیدن می‌شود

اگر نیمه‌شب هنوز احساس هوشیاری دارید یا بعد از ناهار حالت رخوت و کسلی دارید، به خاطر آن است که خوردن غذاهای سنگین و چرب نزدیک به زمان خواب، محرک بیدار ماندن شما است چرا که بدن زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها نیاز دارد. از طرفی کافئین موجود در نوشیدنی‌های گازدار و شکلات هم باعث بیداری و هشیاری شده و مانع از خواب می‌شود.

چربی‌های ترانس یا غیراشباع برای مغز، مضرّ‌ و مخرّبند

این چربی‌ها بیشتر در غذاهای سرخ‌کردنی و غذاهای شدیدا فرآوری‌شده وجود دارد و مصرف زیاد آنها باعث آسیب به مغز خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که این چربی‌ها باعث بدتر شدن وضعیت حافظه شده و افرادی که میزان زیادی از آن را مصرف می‌کنند به احتمال زیاد مغزشان به مرور کوچک‌تر خواهد شد. محدود کردن و کاهش مصرف این چربی‌ها باعث شادی و نشاط مغز می‌شود.

آنچه می‌خورید بر احساساتتان تأثیر می‌گذارد

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط نزدیکی بین بالا رفتن و تقویت روحیه و مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب حاوی امگا۳، منیزیم، تریپتوفان، فولیت و سایر ویتامین‌های نوع B وجود دارد. خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای سرشار از امگا۳، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده و نوشیدن آب به میزان کافی تأثیر مثبتی در تندرستی و خلق و خوی شما به همراه دارد. برای آنکه در میزان دقت و توجه و خلق و خویتان اختلالی ایجاد نشده و یا تعادلش حفظ شود، از خوردن کربوهیدرات‌هایی که گلوکز فراوانی دارند مانند نان گندم و دسرها خودداری کنید چرا که باعث افزایش قند خون در مغز می‌شود. کربوهیدرات‌های پیچیده مانند حبوبات و غلات کامل قند خون را با شدّت و شتاب کمتری افزایش خواهد داد و این مسئله باعث می‌شود که مغز بتواند سطح تمرکز و دقت خود را بیشتر حفظ کند. (سلامت آنلاین / ترجمه: ماهان تیرماهی)

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۱۲:۰۲
    0 0
    عالي
  • صهبا ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۲۲:۳۱
    0 0
    واقعا سپاسگذارم...این مطلب عالیه...باعث شده کمی از بی خوابیهام مرتفع بشه....

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.