شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲

تقویت نظام تعامل و اطلاع‌رسانی

دکتر ایرج حریرچی- قائم مقام وزیر بهداشت

ایرج حریرچی

زمانی که در سیاست‌های بهداشتی دولت جدید همه تلاشمان بر آن قرار گرفت که به دیده نشده‌ها یعنی محرومان توجه خاص کنیم، تا سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و درمان، مقوم توسعه در حال و آینده باشد، به درستی می‌دانستیم که در این راه تنها نیستیم و به زودی شاهد طلوع حقیقت در باره دردهای کسانی که نمی‌توانند بگویند و فریادشان بی صداست، در لابه لای سطر سطر نوشته‌هایتان در روزنامه‌ها و سایتهای خبری خواهیم بود.

نوشته‌هایی که با چوب نقد توانایی آن را داشته و دارند که از میان انبوه فعالیت‌ها در چارچوب برنامه‌های تدوین و اجرا شده با انعکاس دیدگاه‌های کارشناسی، آینه‌ای باشند برای ما و فعالیت‌هایمان؛ مانند مؤمنی که آینه برادر مؤمن خود است به گونه‌ای که تشخیص سره از ناسره برای مردم مشخص باشد و یا نوشته‌هایی که تلخ خواهند بود و با چوب رفتار جناحی و حتی سازمانی و شخصی، هر فعالیت درستی را وارونه سازی خواهند کرد.

به هر ترتیب این گمانه زنی از سیاستگذاری عمومی وزارتخانه برای شفاف سازی در حوزه رسانه نشات می‌گرفت که هرچند تا تحقق آن هنوز راه زیادی داریم، ولی همه تلاشمان را کردیم تا به جای گله از برخی رسانه‌ها، زمینه‌های تخصصی شفاف سازی را در سیاست گذاری عمومی و نهادسازی برای آن بگنجانیم و از این طریق ره بر سوء تفاهم‌ها ببندیم.

ابتدا درسیاستگذاری عمومی بنا را بر آن گذاشتیم با توجه به محوریت نظام سلامت در برنامه دولت یازدهم، نظام بهداشت و درمان از قید و بند معادلات محدود رفتار جناحی ناشی از ساختار اجتماعی و سیاسی رها شود تا بتواند از همه توان فکری، برنامه ریزی و اقدام در حوزه‌های مختلف مأموریت مهم خود مانند کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان برآید. به همین دلیل سیاستگذاری عمومی‌مان بر فهم مسئله و راه حل یابی برای آن استوار شد تا بتواند از عهده درک واقعیت مرتبط با شرایط برای بهبود اوضاع با توجه به ظرفیت‌ها، منابع و امکانات موجود برآید.

برای این منظور با تجهیز همه توانمان خود را برای رصد نقدهای شما طلایه داران جبهه آگاهی و چشمان بینا و زبان‌های گویای مردم علاوه بر حوزه سیاستگذاری عمومی، در حوزه نهادسازی مهیا ساختیم. از این رو بود که در روز خبرنگار سال گذشته نهاد سخنگویی را در وزارتخانه برای ایجاد ارتباطی فعال با خبرنگاران تأسیس کردیم. چه می‌دانستیم هر برنامه بزرگی دردسرها و دشواری‌های خاص خود را داراست، و ما متولیان امر سلامت خواهان آن بودیم به ایده‌های گرانقیمت رسانه‌ها به عنوان مشاوران دلسوز که با استدلال‌های علمی و اجتماعی خود به فربه سازی نظام سلامت و جامعه همت می‌گمارند دست یابیم، زیرا می دانیم که این فربگی بر خلاف آن ایده‌هایی که یا تنها به نفع نظام سلامت و بدون محتوای علمی و استدلالی تحریر می‌شوند و یا آن دیگرانی که تنها ساز رسانه خود را در ضدیت صرف با آن کوک کرده‌اند، می‌تواند ضامن ایجاد مسئولیت و ارتقاء در نظام بهداشت و درمان و جامعه باشد.

هدف احیای مسئولیت ایجاب می‌کرد که نهاد سخنگویی برای تحقق دو هدف خرد دیگر اقدام نماید: ابتدا مفاهیم، معضلات و مشکلات برنامه نظام سلامت و مهمترین محورهای قابل توضیح برای مردم را در فرایند نظام گفت و گویی و صمیمی قابل انتقال سازد و دیگر این که این تعامل علاوه بر اطلاع رسانی، مقوم زمینه‌های ارتقاء فرهنگی آموزشی برای خبرنگاران و مردم نیز باشد. با ایجاد چنین ساز و کاری بود که قید گله و شکوه از شایعه سازان و ... را در حوزه رسانه‌ای زدیم، چه می‌دانستیم تعصب، موریانه‌ای است که اگر در "ساختار اجتماعی واقعیت" رسانه لانه کند، می‌تواند وظیفه نظارتی مطبوعات، دروازه بانی خبر و ... را مخدوش کرده و مردم را وادار به واکنشی کنند که کمترین ارتباطی با حوادث عینی نداشته باشد.

از نظر ما راه اول یعنی تقویت نظام تعامل و اطلاع رسانی بسیار ریشه‌ای‌تر می‌تواند به گره گشایی از مشکلات افکار عمومی کمک کند، هرچند در کوتاه مدت و گرفتاری مردم در پیچ و خم‌های مشکلات اقتصادی این امر میسر نباشد.

از این منظر معتقد بوده و هستم که با تعامل درست و به موقع می‌توانیم و خواهیم توانست در حوزه اطلاع رسانی اشکال قابل قبول زندگی در نظام سلامت را خارج از چارچوب صرفاً دولتی و حاکمیتی، به گونه‌ای برای مردم بنمایانیم، که با انتخاب هریک از الگوهای ارائه شده در نظام اطلاع رسانی، احساس شود که می‌توانند به زندگی سالم‌تر و شاداب‌تری رهنمون شوند. زیرا هر یک دارای فضایل متمایزی هستند که می‌توانند با زنده نگاه داشتن امید و با پذیرش مردم و نمایندگان آن‌ها در نظام انتخاباتی، توسعه پایدار در حوزه نظام سلامت را برای آنان رقم بزند.

این رویکرد اخلاقی می‌تواند با همه غلط‌هایی که در یک دیکته نانوشته مشاهده نمی‌شود، بهترین راه تعامل و گفت و گو برای اصلاح کژتابی‌های مسئولان باشد، و غیرقابل باور آن که هرچند کارنامه قابل قبولی در افکار عمومی با عمل خود کسب کردیم، ولی کم نبودند کسانی که از منظر فرهنگی، در سطوح سیاسی و اجتماعی دستان نیاز ما را برای کسب همکاری و تعامل که به سوی آنان دراز شده بود، پس زدند و در نهایت با انواع بی مهری‌ها و دیدن نقاط ضعف کارنامه‌مان ما را از خود راندند.

با این همه همچون گذشته همه تلاشمان بر این است که با کمک شما بزرگواران در حوزه رسانه، ساختار نظام سلامت داخلی را نه تنها با توجه به حقوق بیمار در چارچوب حقوق شهروندی ملی، بلکه در چارچوب شهروند جهانی سامان بدهیم، تا مفری باشد برای اشتغال، و ارتقاء نظام سلامت ملی به نظام سلامت بین المللی و در نهایت توسعه پایدار کشور.

در این گذار اعتقادمان بر این است، هر لحظه و هر روز که از پنجره قلم و امروزه با صفحات کامپیوتر و موبایل خود، به ساختن جهان جدید در حوزه سلامت می‌پردازید، همچون ققنوسی با مشغله مصالح ملت و کشور، شعله ور می‌شوید و در تل خاکستر آتش عشق و تعهد، تولدی دیگر را با آگاهی بخشی و توسعه می‌آغازید.

روزتان فرخنده و قلمتان پاینده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.