شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

دارویی برای محافظت از نوزادان در برابر زیکا

زیکا

سلامت آنلاین- دانشمندان معتقدند که دو نوع داروی ضد ویروسی موجود می‌توانند با اثرگذاری بر مکانیسم ویروس زیکا روی مغز جنین، از نوزادان در برابر ابتلا به این ویروس و بیماری مرتبط با آن محافظت کنند.

دانشمندان نوعی مکانیسم کلیدی در ویروس زیکا کشف کرده‌اند که با اثرگذاری بر مغز جنین می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری و عدم رشد کافی مغز شود اما آنها با انجام آزمایش‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند که دو نوع درمان ضد ویروسی موجود می‌تواند مانع از اثربخشی این مکانیسم ویروسی در مغز جنین شود و از این طریق می‌توان از نوزادان در برابر ابتلا به ویروس زیکا محافظت کرد.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از sciencealert، این دو داروی ضد ویروس، پیشرفت بیماری میکروسفالی را متوقف می‌کند. در این بیماری که ارتباط مسقیم با ویروس زیکا دارد، مغز جنین کوچک می‌شود و در جنین به صورت تکامل نیافته باقی می‌ماند.

در حال حاضر محققان حرفی از درمان زیکا به میان نیاورده‌اند اما دانشمندان دانشگاه «یال» امیدوارند که بتوانند راهی برای متوقف کردن مکانیسم کشف شده پیدا کنند و از این طریق علاوه بر کاهش آسیب ناشی از این ویروس، به کودکان مبتلا کمک کنند که زندگی سالم‌تری را دنبال کنند. به ویژه محققان به دنبال یافتن راهی برای توقف رشد عفونت زیکا در زنان باردار هستند.

محققان با تحقیق درباره نحوه اثر ویروس زیکا و ایجاد میکروسفالی، جنینی را مورد مطالعه قرار دادند که بر اثر این عارضه جان خود را از دست داده بود. آنها دریافتند که ویروس زیکا با پروتئینی موسوم به TBK۱ تداخل می‌کند. این پروتئین در تحریک تقسیم سلولی در رشد مغز مؤثر است. بدون وجود این پروتئین، سلول‌های مغزی به جای این که به طور طبیعی رشد کنند، از بین می‌روند. همچنین دریافتند که زیکا به سلول‌های بنیادی عصبی نیز به طور مستقیم حمله می‌کند. آنها درمان‌های ویروسی مختلفی را برای درمان  زیکا آزمایش کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که دو داروی «۲ سی متیل آدنوزین» و «سوفوسبوفیر» در توقف تکثیر سلول‌های ویروس زیکا مؤثرند.

داروی «سوفوسبوفیر» تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را نیز به دست آورده و دیگر نیازی به طی مراحل آزمایش‌های بالینی ندارد اما پیش از تجویز برای زنان بارداری که مبتلا به ویروس زیکا می‌شوند، باید آزمایش‌های لازم صورت گیرد. اکنون باید پیش از مصرف گسترده آن در مبتلایان به زیکا، به دقت اثربخشی و بی‌خطر بودن‌ این دارو مورد بررسی قرار گیرد. (سلامت آنلاین/ ترجمه: ندا اظهری)